مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات
مدیریت پروژه فناوری اطلاعات در واقع فرآیند مدیریت و سازماندهی برای تحقق پروژههای مرتبط با فناوری اطلاعات است. در این فرآیند، شرکت مسئول فرآیندهای مختلفی را در دست میگیرد تا به طور موثری پروژه را از آغاز تا پایان مدیریت کند. مدیریت پروژه فناوری اطلاعات شامل طراحی، برنامه ریزی، اجرا، کنترل و مانیتورینگ فرآیند های مختلف پروژه فناوری اطلاعات است. هدف اصلی این مدیریت، اطمینان حاصل کردن از تحقق هدف های پروژه در زمان و بودجه معین و همچنین تضمین کیفیت و رضایت سایر افراد از نتایج حاصل از پروژه است.با انجام موفقیت آمیز مدیریت پروژه فناوری اطلاعات، پروژه به صورت رسمی به اتمام می رسد و می تواند به عنوان یک محصول نهایی به مشتریان و کاربران ارائه شود.


مراحل مدیریت یک پروژه :
شروع: هدف پروژه مشخص شده و پروژه ایجاد می شود.
برنامه ریزی: برنامه های پروژه فناوری اطلاعات معمولا به روزرسانی مکرر نیاز دارند، بنابراین به طور کلی برنامه ریزی دوره ای در پروژه های مربوط به فناوری اطلاعات یک موضوع متداول است و در طول انجام یک پروژه احتمال دارد که به چندین با برنامه ریزی نیاز باشد.
اجرا: در حین اجرا ، کل تیم به سرپرستی مدیر پروژه بر روی وظایف تعیین شده در برنامه ای که برای آن پروژه تعریف شده کار می کنند و هدف نهایی انجام درست و به موقع پروژه است. پروژه در صورت لزوم در طول اجرا می تواند به برنامه ریزی پروژه تغییر کند.
نظارت: مدیر پروژه فناوری اطلاعات کار را از نظر زمان ، هزینه ، دامنه ، کیفیت ریسک و سایر عوامل پروژه کنترل و کنترل می کند. به این کار نظارت به پروژه گفته می شود.
اتمام پروژه: این مرحله که در واقع مرحله پایانی است در انتهای یک پروژه اتفاق میفتد. در مرحله اتمام پروژه، مدیر همه موارد را بررسی کرده و مطمئن می شود که همه کارها به اتمام رسیده، همه چیز طبق قرارداد پیش رفته و انتظارت کارفرما برآورده شده است.